Forum de recherche de l'ILOB

Par ses rencontres mensuelles, le Forum vise à favoriser les échanges entre des chercheurs en didactique des langues secondes et en politiques linguistiques de l’Université d’Ottawa et des conférenciers-vedettes venant de l’étranger et des autres universités canadiennes.

L'entrée est gratuite. Les étudiants sont les bienvenus.

Ce forum est ouvert à tous; prière de vous inscrire par courriel à ilobdir@uOttawa.ca.

Les présentations sont diffusées en direct sur le web à partir du lien suivant : http://connect.uottawa.ca/ilob

Horaire 2017-2018
Horaire 2016-2017
Horaire 2015-2016
Horaire 2014-2015
Horaire 2013-2014

Natasha Artemeva, Carleton University

WhenMonday, October 7, 2013
Time: 1:00 to 2:30
Location: LPR 284
Title: Beyond the word: Pedagogical practices in the undergraduate mathematics classroom
Abstract: The presentation reports on a study of pedagogical practices used in university undergraduate mathematics classrooms in local and international contexts. Unprecedented international labour mobility among mathematics faculty and graduate students makes investigating disciplinary multimodal pedagogical practices crucial for the development of appropriate supports for the incoming and future faculty.

Présentation PowerPoint
Vidéoécran de la présentation

 

Callie Mady, Nipissing University

WhenFriday, October 25, 2013
Time: 1:00 to 2:30
Location: LPR 284
Title: Monolingualism can be cured
Abstract: In Canada, the challenge of learning French as a second official language may not be within the language itself, but within FSOL education. First, students need more equitable access to learn French. Then once they are in class, there is ample room for improvement. Come debunk some of the myths and ponder potential improvements to FSOL education.
Vidéoécran de la présentation

 

Monika Jezak, Université d’Ottawa
Élissa Beaulieu, Centre des Niveaux de compétence linguistique canadiens

DateVendredi 7 février, 2014
Heure : 13h00 – 14h30
Endroit : LPR 286 (TBC)
Titre : Niveaux de compétence linguistique canadiens (NCLC) et ses satellites : un référentiel canadien en mouvance
Résumé : Ce forum présentera les derniers développements dans le remaniement du cadre canadien de référence (NCLC). Nous porterons une attention particulière au caractère évolutif de l’instrument canadien ainsi qu’aux raisons d’être d’un cadre national face à l’étendue des applications du cadre européen commun de référence.
Vidéoécran de la présentation 

 

Doreen Starke-Meyerring, McGill University

When : Friday, March 21, 2014
Time: 1:00 to 2:30
Location: LPR 286 (TBD)
Title: The roles of research writing practices in doctoral student retention and degree completion: Doctoral student perspective
Abstract: Drawing on survey and interview data from a cross-institutional and cross-disciplinary study of research writing practices in Canadian research-intensive universities, this forum examines the complex roles current research writing practices play in doctoral student retention and degree completion and explores how they may be addressed.
Vidéoécran de la présentation

Haut de page